TOUR LINE s.r.o.

Balíme kufre, ideme dovolenkovať

Prehnaný optimizmus a nádeje na lepšiu budúcnosť  v cestovnom ruchu môžu spôsobiť aj nepríjemné pády. Pandémia, s ktorou už ľudstvo viac či menej úspešne bojuje 12 mesiacov, mieša karty s rovnakou ak nie väčšou intenzitou ako na začiatku.

Dnes naozaj nestačí iba nádej, do každého ďalšieho kroku treba vniesť racionalitu. Nie tak dávna minulosť k tomu nabáda, ak ju samozrejme neodignorujeme a poučíme sa.

Trojkráľové obdobie zaplavilo sociálne siete statusmi, vyjadreniami a komentármi o blížiacej sa letnej turistickej sezóne, prvými analýzami  o jej potenciálnej úspešnosti. V tejto eufórii si však väčšia časť neuvedomuje a nepripúšťa, že to tak nemusí byť.  

Kto môže nakoniec pocítiť trpkú príchuť prehnaných nádejí ?

CESTOVNÉ KANCELÁRIE A AGENTÚRY

  •  podnikateľské subjekty, ktoré vkladajú nádej do nastávajúcej letnej turistickej sezóny, spojenej s cestovateľským boomom do zahraničia , po nútenej pandemickej prestávke. Tá by im mala konečne pomôcť vymaniť sa z bludného kruhu neistoty a finančného utrpenia.  Ich nádejou by mal byť  Covid-pas. Ten ale narazil pri svojom zrode na základné princípy Európskeho spoločenstva – rovnosť príležitostí a zákaz diskriminácie.

KLIENTI

  • unavení z celkovej situácie, frustrovaní nemožnosťou napĺňať svoje predstavy o vytúženom oddychu na dovolenke v zahraničí. Zvyk je železná košeľa, nevidia dôvod ho meniť. Nedá sa úplne vylúčiť, že samotné sklamanie z  dovolenky môže nastať až pri návrate domov. Svoje by o tom vedeli povedať tí , ktorí to zažili minulý rok. Vtedy, keď teplo svojho domova po návrate museli vymeniť za (nie) pohodlnú karanténu.  

 

Dnes je priskoro na to, aby sa vedeli čo i len trochu predpovedať, aká bude letná sezóna a ako v skutočnosti dopadne.  Prezentované stúpajúce čísla záujmu Slovákov o zahraničné dovolenky, počty predbežných rezervácii alebo dokonca čísla predaja zájazdov v čase decembrových zliav na rok 2021, nemusia byť tým správnym indikátorom.

Hlavným predpokladom cestovného ruchu je mobilita, pohyb osôb.

Jej podstatou:

  • aby mal „kto“ ,
  • aby mal „ako“ 
  • a aby mal „kam“ cestovať.

 

Ukazuje sa však, že práve mobilita a jej znižovanie sa stalo hlavnou zbraňou boja proti pandémii.   

Nádej, že sa  zrušia všetky obmedzenia a bude sa  môcť „ HURÁÁ“  cestovať nestačí.  Ibaže by sme boli naivní a žili v sebaklame. Slepo veriť, že do začiatku sezóny sa husársky kúsok – porážka pandémie podarí, je iracionálne.

Súčasná celosvetová situácia naznačuje niečo iné. Čísla pozitívne identifikovaných neklesajú, začína sa hovoriť o tretej vlne pandémie. Počet zaočkovaných nestúpa, ostáva málo času, nielen na výrobu dostatočného množstva vakcín ale aj na úplnú distribúciu a aplikáciu na populácii.  Cieľ, aby sa do začiatku letnej turistickej sezóny situácia na Slovensku, ale aj celosvetovo dostala do normálu je vzdialený.

Otázka teda nie je postavená tak, či Slováci budú môcť „vycestovať“ zo Slovenska.

Otázka stojí, či Slováci budú môcť do svojej vysnívanej zahraničnej destinácie aj „pricestovať“.

Konečným víťazom sa nakoniec môžu stať podnikatelia a klienti,  ktorí reálne a včas zhodnotia situáciu a vsadia na domáci cestovný ruchu.

Cestovný ruch na Slovensku tento rok v konečnom dôsledku možno zachránia iba Slováci.

Balíme kufre.

# Dovolenka na Slovensku dobrý nápad